Avgörande 2012 mellan kollektivtrafik och motorväg


Överenskommelsen mellan Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet om en folkomröstning 2012 om trafiken i Stockholm är enormt viktig. Alla länsbor får nu chansen att göra ett historiskt vägval - ska vi lägga 30-40 miljarder kr på nödvändiga investeringar i kollektivtrafik eller i stället lägga allt detta på en gigantisk motorväg?

För oss i Miljöpartiet är naturligtvis det valet lätt. Motorvägen "Förbifart Stockholm" skulle tränga undan nästan allt annat om den byggs. Men utan den finns det väldigt mycket utrymme för investeringar i kollektivtrafik - utbyggd tunnelbana, förlängd Tvärbana, nya spårvägslinjer både i innnerstaden och runt staden.

Det finns ytterligare två starka skäl till att "Förbifart Stockholm" skulle vara en total felsatsning. Den skulle, i kombination med andra tidigare planerade vägsatsningar, leda till att Stockholmsregionen inte klarar miljömålen och dessutom får ökad trängsel. Detta framgår av en rapport från Landstingets regionplane- och trafikkontor (RTK). Många nya stora motorleder, där "Förbifarten" är den i särklass största, leder till kraftigt ökad bilism. Så enkelt är det faktiskt. Det är också erfarenheterna från många storstäder som gjort liknande stora vägsatsningar. De nya stora billederna avlastar inte, utan leder istället till mer bilism, mer utsläpp och mer bilköer.

Med en seger för kollektivtrafik-alternativet i folkomröstningen den 23 september 2012 får vi alltså en storsatsning på utbyggd tunnelbana, Tvärbana och nya spårvägslinjer. Det skulle leda till att (1) det blir ännu attraktivare att leva i Stockholm, (2) det skulle bli lättare att leva utan bil för de som önskar, eftersom kollektivtrafiken skulle bli tätare och snabbare, (3) det skulle bli lättare att komma fram med bil, eftersom fler av dem som nu är bilister skulle välja kollektivtrafik.

Läs artiklar i Aftonbladet här, här, här och här.
Läs artiklar i DN här, här, här, här, här, här, här, här och här.
Läs artikel i SvD här och här.


Kommentarer
Postat av: Noztradamuz...

Hej Stefan!



Vad är det för fel med att vi låter trafiken åka runt innerstaden, stället för igenom, vi (medborgare) planerar vi att bygga:



Förbifart Eksjö

Förbifart Hova

Förbifart Katrineholm

Förbifart Kiruna

Förbifart Linderöd

Förbifart Mjölby

Förbifart Norrköping

Förbifart Sundsvall

Förbifart Sveg

Förbifart Stockholm

Förbifart Söderköping

Förbifart Tenhult

Förbifart Umeå

Förbifart Örnsköldsvik



Ska alla bort, eller bara Förbifart Stockholm?

2010-04-21 @ 06:29:31
URL: http://www.trafiken.nu
Postat av: Stefan Nilsson

Förbifarten skulle inte avlasta Stockholms innerstad och är därmed en enorm felinvestering om den byggs. Det skulle bli väldigt lite pengar till nya investeringar i kollektivtrafik, eftersom Förbifarten är en sexfilig motorväg som nästan helt går i tunnel och därför är enormt dyr.

2010-04-21 @ 14:46:53
Postat av: Classe Sjölin

Jag har väldigt svårt för att tänka mig att inte förbifart Stockholm skulle minska trafikbelastningen genom Stockholm, eftersom alla som bor söder/öster/norr/väster om staden och skall åt motsatta håll då skulle slippa köra genom Stockholm. Varje människa som inte har ett behov av att stanna till i den stan föredrar nog att slippa skiten, när man kör från t.ex. Gotland så är man tvungen att åka genom halva Stockholm för att kunna ta sig till t.ex. Uppsala vilket säkerligen gäller andra orter också. Så för våran skull så är en förbifart till mer glädje än skada och hur ni har tänkt att tungtrafiken skall färdas kommunalt genom Stockholm är för mig obegripligt?

Så i demokratins andaa så borde ni se till att alla som på något sätt är beroende av att ta sig igenom "Fjollträsk" får vara med och göra sin stämma hörd i en folkomröstning, det här är inte en fråga som ni har någon form av monopol på....Eller...

Så här skriver du i bloggen:

Motorvägen "Förbifart Stockholm" skulle tränga undan nästan allt annat om den byggs....

Så här besvarar du förra inlägget:

Förbifarten är en sexfilig motorväg som nästan helt går i tunnel och därför är enormt dyr.

Konsekvens verkar inte vara din starka sida.....-)

Classe på Gotland

2010-05-02 @ 01:18:49
URL: http://bloggclasse.blogspot.nu
Postat av: Stefan Nilsson

Jo, Förbifarten skulle tränga undan nästa allt annat om den byggs. Ett av skälen är just att den går i tunnel. Att bygga nästan två mil sexfilig motorväg i tunnel är otroligt dyrt. Det är därför bygget av "Förbifarten" skulle tränga undan så mycket viktiga investeringar i kollektivtrafik - det blir väldigt lite pengar över till annat.



Enligt SIKA (Statens Institut för Kommunikationsanalys) är den trafik som kommer utanför Stockholm och ska förbi bara några hundra fordon per dygn - knappast skäl för att bygga motorväg för över 30 miljarder kr.



När det gäller folkomröstningen så är det väl rimligt att de som ska betala för investeringarna också är de som röstar. Folkomröstningen står mellan över 30 miljarder till "Förbifarten" mot över 30 miljarder till kollektivtrafik. Det är skattebetalarna i Stockholms län som står för kostnaderna.

2010-05-02 @ 02:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0