Dålig politik att hålla flygbolag under armarna


Johan Norberg skriver idag i en kolumn i Metro att det finns en överetablering i flygbranschen och att denna underlättas av att många regeringar håller den egna nationens bolag under armarna.

Visst är det så - och det gäller tyvärr den svenska regeringen också. I februari sköt till en miljard av skattemedel för att stötta SAS och nu vill de stödja bolaget igen. Skälet till att det är dålig politik borde vara uppenbart för alla; staten behöver inte äga flygbolag för att flyget ska fungera. Försvinner några bolag går andra in och övertar rutterna, planen och personalen.

Åtskilliga flygbolag förlorar alltså miljardbelopp helt enkelt för att de är för många. Norberg konstaterar att den nödvändiga rationaliseringen "förhindras av den nationella gamla prestige som gör att alla länder vill ha stora flygplan med de egna flaggan på".

Då säger någon; "men SJ är ju ett statligt trafikbolag". Men den jämförelsen håller inte alls. Det behövs ett statligt ägande för att uppnå de samordningsvinster som järnvägen har; att kunna erbjuda en resa på samma biljett och för att kunna transportera tungt gods. Järnvägen har en viktig roll i en svensk energiomställning.
Skattemedel ska bara bindas upp i statliga bolag om de gör nytta. De gör noll nytta i ett flygbolag, men stor nytta i SJ.

Läs om grön politik för miljömässiga transporter här.

Läs artiklar i Aftonbladet här och här.
Läs artiklar i DN här, här, här och här.
Läs artiklar i SvD här, härhär, här och här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0