Rätten till en alkoholfri uppväxt en frihetsfråga


Dagens Brännpunkt i SvD tar upp en avgörande fråga när det gäller det alkoholförebyggande arbetet, nämligen föräldrarnas oerhörda betydelse som förebilder. Forskning visar tydligt att barn som bjuds på alkohol i hemmen också är de barn som dricker mer alkohol utanför hemmet.

Det är alltså hög tid att slå hål på myten att föräldrar genom att bjuda på ett glas vin till middagen hemma bidrar till ett sunt drickande hos  ungdomarna. 

Ett utmärkt exempel på hur man kan förebygga alholbruk tidigt bland unga är den så kallade Örebro-modellen. Den går ut på att via föräldrarna påverka ungdomars alkoholvanor. Studierna av Örebro Preventions Program visar två viktiga saker; (1) att det går att få föräldrar att upprätthålla en restriktiv hållning till ungdomarnas drickande och (2) att denna hållning också leder till ett minskat drickande bland de unga. Det är framförallt föräldrarnas attityder och åsikter som påverkas i preventionsprogrammet , snarare än deras eget dryckesbeteende.

Rätten till en alkoholfri uppväxt är en frihetsfråga. Barn och ungdomar ska kunna växa upp i vetskapen att det är OK att avstå från alkohol. Då behövs fler naturligt alkoholfria miljöer för barn och ungdomar att komma till, som caféer och mötesplatser på ungdomars egna villkor.

Läs artikel i SvD här.


Kommentarer
Postat av: Anonym

rätten att dricka alkohol är också en frihetsfråga, jag är 18 år om 2 månader, jag anser att det är helt absurt att jag själv inte får välja om jag vill dricka alkohol eller inte, det är mitt liv,det är mitt ansvar att göra någonting bra utav det. ingen annans ansvar. det gör mig illamående att folk som du försöker tvinga på erat synsätt på andra.

2010-04-22 @ 02:17:29
Postat av: Stefan Nilsson

Självklart är rätten att dricka alkohol - och att avstå - en frihetsfråga. Barn och ungdomar ska kunna växa upp i vetskapen att det är OK att avstå från alkohol - eller att välja att dricka när man har åldern inne. Det är poängen med mitt blogginlägg.

2010-04-22 @ 11:31:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0