Helt klart med rökfri arbetstid, efter förslag från MP


Det är nu klart att det blir rökfri arbetstid för Stockholms stads anställda, efter beslut i kommunfullmäktige igår kväll. Förslaget väcktes första gången av Miljöpartiet i juli 2008, i en partimotion som jag skrev.

Den borgerliga majoriteten lade i augusti 2009 i princip samma förslag som vi lagt ett år tidigare. Därför var det ett mycket enigt fullmäktige som tog beslutet, som börjar gälla den 1 maj. 

Rökfri arbetstid är viktig framför allt som en fråga om hänsyn till andra som man kommer i kontakt med i arbetet. Det är en viktig del av livskvaliteten att inte behöva utsättas för rök och röklukt. De som framför allt har bett om detta är äldre som har hemtjänst och som bor på äldreboenden. Men det handlar också om hänsyn till människor med personlig assistans och på boenden med särkild service och för barn på skolor och förskolor.

När det gäller barn och ungdomar handlar det också om att förebygga att de börjar röka, eftersom barn och ungdomar tar efter hur vuxna gör.

Det finns fler fördelar; de som vill sluta röka får lättare att göra detta när arbetskamrater inte tar rökpauser. Detsamma gäller också äldre och personer med funktionsnedsättningar; det blir lättare att sluta för de som vill om inte personalen som kommer på besök luktar rök.

Nikotin är mer beroendeframkallande än alkohol och heroin och därför är det viktigt att kommunen, som arbetsgivare, stödjer de anställda som vill sluta röka. Att erbjuda nikotintuggummi, plåster m. m. är också viktigt. Tyvärr ville den borgerliga majoriteten inte utlova detta, utan hänvisade till att olika nämnder får göra som de vill. Därför kommer vi fortsätta att driva frågan att alla anställda som vill sluta röka ska ha rätt till kurser i rökavvänjning och erbjudas nikotintuggummi och plåster.


Kommentarer
Postat av: Jos van Kampen

Tack Stefan!



Jag jobbar som lärare med ungdomar som har olika diagnoser (Asperger, ADHD, etc). På grund av din fantastiska insatts håller jag på med att söka ett annat jobb, därför att jag inte VILL jobba för en arbetsgivare som inte tolererar en viss livsstil. Jag är en hög utbildad MA/NO lärare med erfarenhet inom specialundervisning för elever med särskild behov. Dessutom är jag icke rökare. Varje dag jobbar vi med elever och försöker att utveckla elevers medkänsla för andra människor. Nu får jag som arbetslagsledare hänga upp en affisch som säger att min kollega som står ute och röker är kriminell, trots att röka inte är olagligt.

Lycka till med din politiska karriären, vi behöver dig!

2010-05-05 @ 00:12:05
Postat av: Stefan Nilsson

Det står var och en fritt att röka på sin fritid, inklusive lunchrasten som ingår i ens fria tid. Beslutet i Stockholm berör endast arbetstiden och handlar just om hänsyn till andra personer som man kommer i kontakt med i arbetet.



Bakgrunden till beslutet om rökfri arbetstid i Stockholm är att många brukare inom äldreomsorgen och omsorgen om människor med funktionsnedsättningar ber om att slippa komma i kontakt med rök och röklukt. Det är viktigt för mångas hälsa och livskvalitet och jag tycker det är ett rimligt önskemål.

2010-05-05 @ 18:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0