Dags att nyinvestera i järnvägen


Miljöpartiet har idag presenterat sina förslag för att upprusta och investera i ett eftersatt järnvägsnät. Underhållet har varit eftersatt i åratal, något också företrädare för SJ har påtalat, och för få investeringar har gjort i järnvägen. För den som har varit i Sverige i vinter är det knappast någon överraskning.

Det behövs rejält utökad kapacitet och dessutom en satsning på höghastighetståg, vilket skulle skapa utökad kapacitet både för person- och godstrafik. För de närmaste tio åren satsar Miljöpartiet 33 miljarder kronor mer på drift och underhåll av järnvägen och närmare 80 miljarder kronor mer på nyinvestering, jämfört med regeringen. 

"Med en rödgrön regering går tågen oftare, bättre och snabbare", sa Peter Eriksson, vilket stämmer precis. Om man förändrar proportionerna rejält mellan tåg- och vägtrafiksatningar (där järnvägen missgynnas), så kommer det naturligtvis att märkas i bättre och snabbare tågtrafik.

Läs artikel i Aftonbladet här, här och här.
Läs artikel i DN här.
Läs artikel i SvD här.


Kommentarer
Postat av: Medborgare X

Ledsen att behöva säga detta, men Sverige har inte en befolkningstäthet som är hög nog för att kunna räkna hem stora järnvägssatsningar. Det är enorma investeringar i spår och annan infrastrukur som behövs för att köra ett fåtal tåg på dag med ett fåtal vagnar. Att länder som Japan kan motivera den typen av höga investeringar som behövs beror på att det finns så oerhört många människor som kommer att kunna nyttja tågen. Där går det åtskilliga tåg per timme med tusen passagerare åt gången nästan dygnet runt på spåren! Då kan också investeringarna fördelas på många många många biljetter och priserna kan hållas på en attraktiv nivå. Det går inte i Sverige. Vi är alldeles för få människor. Börja med att göra lite elementära ekonomiska kalkyler innan ni slösar bort skattebetalarnas pengar!

2010-02-24 @ 23:29:23
URL: http://medborgarperspektiv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0