Miljöpartiets politik lockar mittenväljare


Dagens partimätning från Demoskop visar att de rödgröna behåller det stabila övertag i opinionen de haft länge nu; omkring fem procents försprång före den moderatledda alliansen. Med extra betoning på "moderatledd", eftersom Moderaterna är nästan dubbelt så stora som FP-C-KD tillsammans. Vilka som kommer att bestämma om de borgerliga vinner nästa val är det knappast någon tvekan om...

Miljöpartiet har, efter en liten tillbakagång i januari, nu parkerat sig stadigt på ganska exakt 10 procent, om man gör ett snitt på de senaste mätningarna.

Jag tror att det finns två huvudskäl skäl till att mitt parti ligger stadigt på den höga nivån. (1) Sakfrågor; framtidens viktigaste fråga är omställning av energisystemet. Utvecklingen av modern teknik som sparar energi och satsningar på miljövänliga energikällor (vind, sol, biogas m m) är avgörande för att bromsa klimatförändringarna, få en renare miljö OCH skapa massor av nya kvalificerade jobb i Sverige. Väljarna bedömer att MP har störst trovärdighet i denna framtidsutmaning.

(2) Miljöpartiet uppfattas av många väljare, helt korrekt, som ett grönt socialliberalt mittenparti. MP är ett parti som både står för social rättvisa och trygghet och gynnande av entrepenörsskap och företagande. Därför förmår MP mer än något annat parti attrahera väljare både från höger och vänster om mitten.

Läs artikel i Aftonbladet här.
Läs artiklar i DN här och här.
Läs artiklar i SvD härhär och här.

Kommentarer
Postat av: Funderingar ifrån ett kommunaltjobb

vilken politik??



vad jag och alla sett har MP varit knäpp tysta.



ps opinionsundersökningar vinner inga val.



ds

2010-03-06 @ 16:54:50
Postat av: Stefan Nilsson

För egen del tycker jag att Miljöpartiets politik för ett socialt rättvist samhälle, för investeringar i framtidens teknik och jobb och för företagande och entrepenörsskap kommer fram väl. MP:s förslag för att det ska bli lättare att starta och driva företag och för rätt att välja skola tror jag är delförklaringar till att vi tar väljare också från borgerliga mittenväljare.

2010-03-06 @ 22:23:34
Postat av: Affe

En liten fråga...vi som bor utanför Sthlm, tex Adelsö kommer vi ha råd, tid att åka kollektivt till jobbet??? Jag har 1½ tim enkel kommunalt till jobbet, med bilen tar det 50 min... jobbar jag efter kl 23 så är det kört att åka buss hem så att jag hinner sova innan jag skall vara tillbaka på arbetet...ditt och MP`s tips tack, skall jag sluta att arbeta? Flytta?? Och i så fall vart skall jag flytta... kommer jag ha råd att värma mitt hus efter att MP ev kommer till makten ??? Vad skall jag värma det med???? Ved??? El????

Mvh

Affe

2010-03-08 @ 13:22:25
URL: http://affesblogg.blogspot.com/
Postat av: Stefan Nilsson

Hej Affe och tack för frågan. Din situation låter som ett bra exempel på när man behöver bil för att få vardagen att fungera. Bilen kommer även i ett MP-styrt Sverige att vara det viktigaste transportmedlet för många. Men vi vill ändra proportionerna, så att fler väljer att åka kollektivt.



När det gäller uppvärming av hus så innebär vår politik att fortsätta att skattemässigt gynna miljövänliga alternativ, t. ex. jordvärme, bergvärme, pelletspanna, luftvärmeväxlare, så de blir billigare, vilket innebär att oljepanna blir lite dyrare.

2010-03-08 @ 14:07:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0