DN fortsätter koka soppa på en spik


DN har för tredje dagen i rad en artikel om Miljöpartiets borgarråd Yvonne Ruwaidas telefonkostnader. Det finns ingen nyhet men man kan väl skriva ändå, tycker DN. Den egentliga måltavlan är Miljöpartiet, inte Yvonne.

Flera avgörande fakta förbigås i artiklarna.

För det första; det står i dagens DN att Yvonne "mot bestämmelser" har ringt när hon varit utomlands. Kostnaderna är i själva verket en konsekvens av att hon blivit kontaktad i rollen som borgarråd när hon varit utomlands. Alla som blivit uppringda när de varit utomlands vet att mottagaren får betala en del av kostnaden för samtalet.

För det andra; Yvonnes telefonkostnader är 1300 kr i månaden för tjänstesamtal plus tjänste-SMS under en period på 21 månader. En helt normal telefonkostnad för en politiker som kommunicerar mycket med andra politiker, medlemmar och väljare.

För det tredje; varje parti har en budget för sitt kansli, där kostnader för personal, utbildningar, datorer och telefon- och datarafik ingår. Dessa är kommunicerande kärl, dvs partiet har mindre pengar till exempelvis utbildningar om telefonkostnaderna ökar. Pengarna kommer alltså "i en påse" - de totala kostnaderna för skattebetalarna ökar inte om någon delpost skulle bli hög.

Dessutom; Miljöpartiets kandidater till borgarrådsposten efter valet 2006 var samtliga överens med partiet att halva borgarrådslönen skulle avstås till en grön fond, som har delat ut pengar till positiva sociala och gröna projekt (hemlöshet, lika rättigheter, miljöprojekt). Yvonnes lön är därför hälften så stor som övriga partiers borgarråds löner.

En reflektion: den här typen av kvällstidningsjournalistik - där man "kokar soppa på en spik" - har vi börjat se under det senaste året från DN:s sida. Dock inte från SvD, vilket är värt att notera. Det ser ut som en trend och kan naturligtvis kan förklaras med papperstidningarnas allt svagare ställning som nyhetsförmedlare gentemot Internet. Därför har DN gjort omfattande personalnedskärningar för att tidningen inte ska gå omkull. Ett annat steg i överlevnadsstrategin verkar vara att allt mer övergå till kvällstidningsjournalistik. Mycket olyckligt och ett fundamentalt feltänk, tror jag. DN kommer att minska ännu mer i upplaga om den blir ytterligare en kvällstidning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0