Slopad "Förbifart" ger plats för enorm spårsatsning


Den gigantiska motorvägen "Förbifart Stockholm" är "gökungen" i den borgerliga och socialdemokratiska trafikpolitiken - den tränger undan nästan allt annat om den byggs. Utan den finns det väldigt mycket utrymme för satsningar på spårtrafik; utbyggd tunnelbana, förlängd Tvärbana, nya spårvägslinjer både i innnerstaden och runt staden.

Orsaken är naturligtvis de svindlande kostnaderna för "Förbifarten". Förespråkarna  talar om 28 miljarder kr (28 000 miljoner), men det är alldeles för lågt räknat efter beslutet att lägga nästan allt i tunnel. 45-50 miljarder kronor är en realistisk prognos.

Det är alltså ett stort val som Stockholm står inför. För oss i Miljöpartiet är valet lätt - nej till "Förbifart Stockholm" och ja till en storsatsning på utbyggd kollektivtrafik. Det första förutsätter det andra. Ju bättre valresultat Miljöpartiet får desto större är möjligheten att en kraftfull nysatsning på utbyggd kollektivtrafik i Stockholmsregionen blir verklighet. 

Effekterna av en sådan satsning på utbyggd tunnelbana, Tvärbana och nya spårvägslinjer skulle bli att (1) det skulle bli ännu attraktivare att leva i Stockholm, (2) det skulle bli lättare att leva utan bil för de som önskar, eftersom kollektivtrafiken skulle bli ännu snabbare och tätare, (3) det skulle bli lättare att komma fram med bil, eftersom fler av dem som nu är bilister skulle välja kollektivtrafik.

Läs artiklar i DN här, här, här och här.

Kommentarer
Postat av: Jan Wiklund

Tio mot ett på att miljöpartiet kommer att rösta ja till förbifarten, om det är priset för att få sitta med i regeringen. När det kommer till kritan är alltid köttgrytorna viktigare för en politiker än principerna.

2010-03-30 @ 17:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0