Björgens och Haags välförtjänta framgångar


Alla medaljörer i ett OS ser naturligtvis lyckliga och lättade ut, men den synliga glädjen från ettan Marit Björgen och tvåan Anna Haag på 15 km skiathlon slår det mesta.

Att Haag lyckades lyfta sig ytterligare efter den knappa fjärdeplatsen på 10 km var väldigt starkt och norskans prestation var ännu mer imponerande. Marit Björgen var bäst i världen för 5-6 år sedan men har haft det motigt de senaste åren och inte haft några stora framgångar på väldigt länge. Hon fyller 30 år i mars och många trodde att hennes möjligheter att vinna något OS försvann 2006 i Turin.

Björgen rapporteras ha ändrat sitt träningsupplägg jämfört med tidigare år och har den här gången prickat in formtoppen perfekt. Hon är OS-drottningen alla kategorier så hår långt och vad som gör det extra anmärkningsvärt är hennes mångsidighet. Hon har vunnit guld i skiathlon, brons i fri stil och guld i sprint. Och ännu är det en hel del OS kvar. Hennes resa och resultat tyder på enorm karaktär, uthållighet och begåvning.

Läs artiklar i Aftonbladet här, här, här och här.
Läs artikel i DN här, här, här och här.
Läs artiklar i SvD här, här och här.

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag är ledsen, men jag håller inte alls med. Björgen är dopad. Om man använder otillåtna prestationshöjande mediciner (även om det är på dispens och tillåtet) så som hon gör, så är man dopad. Är man så sjuk att man inte kan delta med tillåtna medel så finns alltid paralympics, och det är inget fel på paralympics, fantastiska prestationer av människor med funktionshinder.

2010-02-20 @ 00:05:54
Postat av: tore i kjeften etter 2 gull. Hvordan er det nå Da? 5-2 til Norge..Dere er vel ikke like kjepphøye nå?

Dere svensker var store i kjeften etter 2-0 i gull. Nå er det 5-2 Norge og bye bye Sverige.

2010-02-20 @ 00:16:34
Postat av: Geir

MEN hvorfor sender svensk TV sølv-løpet til Haag i opptak? Latterlig av svensk TV. Bare hockey hos dere, en ubetydelig match mot Hviterussland. Latterlig...

2010-02-20 @ 00:18:57
Postat av: Geir Olstad

Bjørgen dopa? He må være noe av det dummeste jeg noengang har hørt...

2010-02-20 @ 00:34:58
Postat av: Lena

Det är synd om Björgen, hon har svår astma. Astma är vanligt bland skidåkare, det finns godkända mediciner. Björgens astma är så svår att hon har dispens för mycket kraftfulla astmamediciner, mediciner som vanligtvis klassas som dopingpreparat. Hur mycket våra hjärtan än blöder för Björgen och andra i hennes situation måste vi accpetera att hon, utan otillåtna hjälpmedel, inte kan prestera så det motsvarar vanliga elitidrottsmän. Det är viktigt för respekten för de fantastiska prestationer elitidrottarna presterar att vi inte accepterar NÅGOT otillåtet. om vi gör det, har vi snart samma situation som med cyklisterna, sjukast vinner.

2010-02-20 @ 00:52:54
Postat av: Erling

Kjære Lena.

Hvorfor kan du ikke glede deg over gode norske utøvere? Vi (nordmenn) gleder oss over svenske medaljer. Det var synd om Kalla, men sånn er sport.

2010-02-20 @ 10:14:12
Postat av: Inge

Har själv astma och kan inte klara någon större ansträngning utan medicin. Helt klart är att om jag kan ta större dos och orka mer, öka syreupptagningsförmågan. Jag blir aldrig trött i musklerna, för ej mjölksyra men har problem med andningen. Skulle jag träna mer skulle jag avhjälpa andningsproblemen. För mig är det självklart att det dopar mig. Jag anser efter att haft astma i 15 år att man inte ska ha tillstånd att ta så stora doser så man kan tävla på den nivån. Har man en sjukdom är man faktisk inte tillräckligt frisk att tävla på den nivån och då ska man avstå. Så får jag göra med att tävla i ex innebandy fastänn jag är med på träningarna.

2010-03-21 @ 22:11:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0