Inga skäl att staten ska äga ett flygbolag


"Sälj SAS" föreslår Miljöpartiet idag. "Det finns inga strategiska näringspolitiska eller transportpolitiska skäl för staten att äga ett flygbolag", skriver Karin Svensson Smith i en debattartikel i SvD. Samtidigt har näringsminister Maud Olofsson (C) meddelat att regeringen beslutat att skjuta till en miljard till det krisande bolaget.

Det är extra svårt för en borgerlig regering att motivera ett statligt ägande just när det gäller flyget. Det klarar de heller inte av och skälet är självklart - staten behöver inte äga flygbolag för att flyget ska fungera.

Det är stor skillnad på flyget och järnvägstrafiken. Järnvägen är det överlägset mest energisnåla och miljövänliga trafikslaget och måste kunna konkurrera med bilen och flyget. Men det behövs ett statligt ägande för att uppnå de samordningsvinster som järnvägen har. Det är viktigt att kunna erbjuda en resa på samma biljett och järnvägen behövs för att kunna transportera tungt gods. Järnvägen har en viktig roll i en svensk energiomställning.

Skattemedel ska bara bindas upp i statliga bolag om de gör nytta. De gör ingen nytta i ett flygbolag, men stor nytta i SJ.

Läs artiklar i DN här, här, här och här.
Läs artiklar i SvD här, här, här och här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0