Miljöpartiets nystart för järnvägen


Karin Svensson Smith (MP) slår huvudet på spiken om järnvägstrafiken i ett debattinlägg i Aftonbladet idag. Hon skriver att "människor ska inte behöva stå och frysa utomhus när de väntar på tåg för att järnvägsstationen lagts ner eller har ett begrännsat öppethållande".

Moderaterna drivs tyvärr av en form av marknadsfundamentalism som motverkar satsningar på järnvägen. För att järnvägens fördelar ska tas tillvara behöver den vara ett sammanhållet system. Svensson Smith använder en slående pedagogisk jämförelse för att visa hur järnvägen i praktiken fungerar sedan uppstyckningen i en mängd småbolag: 

"På samma sätt som det är svårt att få en hiss att fungera effektivt om man sätter in tre hisskorgar i ett hisschakt och låter dessa skötas av tre olika bolag samtidigt som man låter olika aktörer sköta hissmotorn, service av våningsknapparna och byte av glödlampor så är det svår att optimera en järnväg som är uppstyckad på det vis som den svenska järnvägen är."

Miljöpartiets järnvägspolitik har två huvudlinjer, som skulle ge järnvägen den nystart den behöver:

1. Det förebyggande underhållet, som gör att vi kan undvika problem som vi haft i vinter, måste öka kraftigt och vi måste öka kapaciteten genom att bygga nya spår. För de närmaste tio åren satsar Miljöpartiet 33 miljarder kronor mer på drift och underhåll av järnvägen och närmare 80 miljarder kronor mer på nyinvesteringar, jämfört med regeringen. 

2. Järnvägssystemet måste vara sammanhållet och integrerat. Då kommer de marknadseknomiska drivkrafterna att gynna långsiktighet och hållbarhet, inte kortsiktiga vinster.

Läs artikel i Aftonbladet här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0