Bostad som en rättighet är mänskligt och effektivt


Idag kan ni läsa i Dagens Samhälle hur jag kritiserar borgarrådet Ulf Kristersson för moderaternas hemlöshetspolitik. Framförallt är vi i Miljöpartiet besvikna på deras ständiga nedskärningar inom de sociala verksamheterna och nu senast otydligheten och begränsningarna i deras utspel om "Housing first" i Stockholm.

Forskning från flera länder (bl. a. Sverige) visar att det är mycket effektivare att erbjuda en fast bostad först, jämfört med att den hemlösa steg för steg ska kvalificera sig för en fast bostad. Vi har sedan några år tillbaka drivit att "Housing first" på allvar ska bli verklighet i Stockholm. Det har varit med i våra budgetförslag och jag har lagt fram en motion till kommunfullmäktige. Det finns ett konkret problem med att få fram förstahandskontrakt för mindre attraktiva hyresgäster. I artikeln beskriver jag grunderna i vårt förslag för att få bort hemlösheten.  

Jag bjuder nu in till samtal med en rad organisationer som arbetar med hemlöshetsfrågan. Efter det kommer vi att anordna ett seminarium om utformningen av ett verkligt "Housing first" i Stockholm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0