Rökfri arbetstid är ingen livsstilsfråga


Debatten om rökfri arbetstid har tagit fart igen på Aftonbladet debatt. För en vecka sedan ville fyra moderata politiker, i en debattartikel, ta bort möjligheten för arbetsgivare att besluta att arbetstiden ska vara rökfri. De tycker att det är ett orimligt krav att kunna ställa på anställda och ansåg att det var en livsstilsfråga. 

Rökfri arbetstid är dock inte en fråga om livsstil, utan om hänsyn till andra som man kommer i kontakt med i arbetet. Fritiden står det naturligtvis var och en fritt att använda som man vill. Rökfri arbetstid är framför allt viktig för att äldre och funktionsnedsatta personer med omsorg eller assistans och barn på skolor och förskolor inte ska komma i kontakt med rök och rökpartiklar. 

Alla landsting utom ett och massor av kommuner har infört rökfri arbetstid. En av de senaste är Stockholm, där den borgerliga majoriteten beslöt detta i höstas, ett år efter att jag skrivit en partimotion för Miljöpartiet i frågan. 
Rökfri arbetstid är lika naturligt som rökfritt på restauranger, som nu anses vara en självklarhet.

Läs artiklar i Aftonbladet här och här.

Kommentarer
Postat av: SVEN

Har man nikotinbehov så ska man möjligen ha rätt att snusa.

2010-01-08 @ 13:56:17
Postat av: erkki

varför inte förbjuda kaffe på arbetet

2010-01-08 @ 14:34:29
Postat av: Maria

Tyvärr döljs effektivitetsfaktorer bakom hälsofaktorer i diskussionen med rökning på arbetstid. Att förbjuda anställda inom vård och skola att röka kan förefalla naturligt. Lika naturligt som att tvinga fröken att inte ha parfym, eller dricka kaffe och äta ost som ger en fruktansvärd andedräkt för sjuksyster. Rökare tar synligare pauser och hur ska man komma ifrån de här pauserna? Jo, vi förbjuder rökning på arbetstid. Som om de anställda inte kan hitta på andra ursäkter för att smita åt sig en minut eller två att vila på.

2010-01-08 @ 15:11:48
URL: http://voter.blogg.se/
Postat av: Stefan Nilsson

Rökningen är en sak som väldigt många äldre och funktionsnedsatta tar upp som en viktig livskvalitetsfråga för dem - att de anställda som hjälper dem i vardagen inte luktar rök och inte för med sig rökpartiklar in i deras hem.



När det gäller barn och unga så är de vuxna väldigt viktiga som förebilder även när det gäller rökning. Att personal i skola och förskola inte röker förebygger att barn och unga inte själva börjar röka.



Själva införandet av rökfri arbetstid i landsting och kommuner har gått väldigt smidigt. En extra pluseffekt har varit att det har blivit mycket lättare att sluta röka för dem som vill sluta. Alltså inte bara icke-rökande arbetskamrater utan även rökande kollegor har uppskattat regeln.

2010-01-08 @ 21:36:06
Postat av: Carina

Det borde vara självklart att inte röka på arbetstid!



Det finns inte bara en aspekt på problemet - som faktiskt ÄR ett problem.

1. Personal inom sjukvård, skola mm bör inte lukta rök som många av olika anlednngar far mycket illa av. Samtidigt är dessa personer en förebild och då fra mot barnen, som så ofta gör som de vuxna gör.

2.På en arbetsplats jag arbetade på gjorde arbetsgivaren tillsammans med personalen en översikt på hur mycket tid som gick åt per arbetspass för rökarna från det de tog sitt cigarettpaket och gick till rökrummet, tills de var tillbaka i arbete. Det visade sig att rökarna i snitt arbetade drygt två timmar mindre per arbetspass! Detta resulterade i att vi gemensamt beslutade att rökning INTE skulle ske på arbetstid pga solariditet mot kollegorna och arbetsgivaren. Pga kontakt med kunder var det heller inte aktuellt med snusning. Detta fungerade ypperligt när det skedde i samförstånd. Alla glada och nöjda!

3.Nu finns det bra substitut i form av nikotinplåster, tuggummi mm och som många arbetsgivare faktiskt dessutom subventionerar och som omgivningen inte lider av.



Låt rökarna fördärva sin hälsa om de vill, men på sin egen bekostnad. Inte på kollegors, arbetsgivares, patienters mm bekostnad, och låt det ske utomhus där ingen annan behöver lida för deras laster!

2010-01-09 @ 09:39:53
Postat av: Anonym

Jag får inte röka på arbetstid och jag arbetar inte för nån kommun, utan privat företag.

Jag får inte röka på de gemensamma rasterna, inte på lunchrasten heller ? det är även otillåtet för mig att lukta rök, därför får jag inte röka på morgonen innan jag åker till jobbet. så min första cigarett på dagen är kl 18:00 på kvällen ibland mer... övertid så att säga.. om jag så lite som lukar rök hotar dom med att avskeda mig? detta gör mig djupt sårad då jag är beroende av både jobb och cigaretter? om jag kunde få gå på avvänjings kurs sp hade jag gått - och slutat.. men dom vill inte.

vad gör man? :( detta påverkar mitt arbete och ibland får jag abstinens och och bölar på mitt kontor, jag har inte råd med preparat... hjälp mig!

2010-02-06 @ 22:46:55
Postat av: Stefan Nilsson

Jag håller helt med att arbetsgivare borde erbjuda rökavvänjning. Om inte så åtminstone nikotintabletter. Tobak är något av det mest beroendeframkallande som finns.

2010-02-07 @ 20:16:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0