Stora utsläpp och ökad trängsel av "Förbifarten"


"Förbifart Stockholm" andra stora vägsatsningar kommer att leda till att Stockholmsregionen inte klarar miljömålen och dessutom till ökad trängsel. Det kan man utläsa av en ny rapport från Landstingets regionplane- och trafikkontor (RTK). Rapporten borde få alla som tror att denna motorväg kommer att leda till minskad bilism i staden på andra tankar.

 

Orsaken till att bilismen spås öka så mycket i RTK:s beräkningar - och därmed ge mer utsläpp och trängsel - är de stora satsningarna på nya stora vägprojekt som Moderaterna, Folkpartiet och Socialdemokraterna vill genomföra. Många nya stora motorleder, där "Förbifarten" är den i särklass största, leder till kraftigt ökad bilism. Så enkelt är det faktiskt. Det är också erfarenheterna från många storstäder som gjort liknande stora vägsatsningar. De nya stora billederna avlastar inte, utan leder istället till mer bilism, mer utsläpp och mer bilköer.

 

De stora höjningarna av trängselskatten, som RTK förutspår behövs om 20 år, blir alltså en konsekvens av den ökade bilismen. Lösningen? Ett nej till "Förbifarten" och andra föråldrade mastodontsatsningar på motorvägar och i stället en storsatsning på nya spårvägslinjer, tunnelbanesträckningar och annan spårtrafik. Det paradoxala är alltså att Miljöpartiets politik, som innebär just sådana stora spårsatsningar, också leder till lägre behov av höga trängselavgifter i framtiden.

Läs artikel i SvD här och här.


Kommentarer
Postat av: dondidde

men alla städer i sverige förutom kungliga huvudstaden har förbifarter, alla länder i västeuropa har det varför ? jo för att vi som skall åka förbi staden inte till den inte ska behöva in o köra i en redan överbelastad stadskärna. så det är ett jättebra projekt som skulle byggts för 50 år sedan

2010-01-29 @ 23:17:28
Postat av: Sören A

Varför ökar trafiken (enligt dig) om man bygger mer och bättre väg? Jo den enskilde får ökad frihet att röra sig och lättare att ta sig fram. Men frihet vill ju inte MP ha utan gömmer sig alltid bakom miljömål.

2010-01-29 @ 23:58:00
Postat av: Realisten

Varför inte bygga en förbifart från Södertälje över Mälaren upp till Bro och Märsta?

Skulle underlätta för många som bara vill passera Fjollträsk-eländet!



Sedan återstår bara att bunkra in från Ösmo via Rönninge, Stenhamra, Kungsängen, Väsby och ut till Åkersberga med stängsel á la Kumla-bunkern så fick vi här ute i civilisationen lugn och ro.

Skrota sedan Kaknästornet och tillåt bara utfart med färjan till Tallin så får vi det ännu bättre - lugn och fin 08-fri trafik både i etern o på vägen!



Sen kunde Sahlins Slask, Miljötalibanerna och de övriga "vivetbäst-typerna" i riksdagshuset tjattra bäst 17 dom vill då det inte längre stör oss.

De flesta statliga verken är ju redan utlokaliserade men det får vi väl stå ut med ändå.

2010-01-30 @ 01:17:29
Postat av: Charles

Nilssons inlägg är ett tydligt bevis på Miljöpartiets tes att "om inte kartan är rätt får vi göra om verkligheten". Världsfrånvänt, fundamentalistiskt och befängt. Lycka till!

2010-01-30 @ 08:33:44
Postat av: Stefan Nilsson

Det finns en fundamental missuppfattning om "Förbifarten" - att den skulle minska trafiken i innerstaden. Det är bara några få procent av dem som kör in i innerstaden som ska köra genom staden. Nästan alla är där på väg till eller från sina jobb, till sina hem, för att handla eller har andra ärenden. "Förbifarten" kostar enorma belopp och tio år att bygga. Över 30 miljarder kronor (30 000 miljoner) skulle den kosta och ändå blir effekten att fler tar bilen, färre åker kollektivt, vi klarar inte miljömålen och vi får mer bilköer.



RTK:s framtidsprognos visar tydligt att fler stora bilprojekt leder till kraftigt ökad bilism, stora utsläpp och mer köer, även i innerstaden. RTK är Landstingets kontor för regionplanefrågor och kan knappast anses vara partisk eller mot bilism. Därför är valet för oss i Miljöpartiet och många andra stockholmare lätt - använd de 30 "Förbifarts"-miljarderna till att bygga ut kollektivtrafiken. Då får vi renare miljö, det blir lättare att leva utan bil för den som vill och vi får också mindre bilköer, vilket gynnar den som väljer åka bil. Alla blir vinnare.

2010-01-30 @ 15:31:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0